Friday, 4 November 2016

Stress Badan Berbau? Ketahui Punca dan Cara Atasi Masalah Badan Berbau

KESIANLAH KAWAN...

Awak ingat main2 ke ketiak berbau..haa..gelak2... mau kawan2 lari taknak dekat... Weh aku ingat zaman belajar dulu..sorang mamat ni badan dia berbau... bila ada aktiviti group kalau boleh taknak duk ngan mamat ni.... kawan2 aku semua pun sama... Aku kesian.. tapi aku tak tahan....

Tapi satu hari tu baru sedap badan dia tak berbau.. aku tak tau dia pakai apa..mungkin dia sedar kawan2 taknak dekat... muka hado .. tapi badan bau?? awek pun takut dekat.. Kami tak hina.. tapi sesungguhnya orang duk dekat mau pengsan tahan nafas.. ia beri mudarat pada orang lain juga.. kan..kan...

Situasi ni pernah tak anda semua alami?? Ok sebelum tu Raihan nak kongsikan punca badan berbau ni. Yelah sebelum nak atasi masalah kenalah tau punca masalah.

Punca dan Cara Atasi Masalah Badan Berbau
Kredit gambar google


Punca Badan Berbau


1. Mandi yang tidak bersih. 
Pastikan mandi siap lengkap bersabun wangi ye. Jangan mandi koboi pula. Dan dah mandi jangan berejam. Mau kalau ada yang tunggu bikin panas je..hehe...

2. Jarang menukar pakaian dalam tempoh 24 jam
Ni lagilah nak kena jaga kebersihan dalaman. Takkan nak pakai dari pagi sampai malam. Kuman dan bakteria semua melekat. Bau toksah citelah kan. Hapak jadinya.

3.Tak peka kebersihan diri
Contohnya dah tahu bulu ketiak panjang silalah cukur atau cabut. Jangan biar panjang peluh pun tak lepas nak keluar..hehe.. Sekarang ni dah macam-macam ada jual sapu-sapu bulu tanggal..hihi... senang dah.

4. Faktor pemakanan.
Ada sesetengah makanan yang boleh sebabkan bau badan contoh kari, bawang putih, bawang merah, makan bersantan. Kalau kerap makan dalam kuantiti banyak menghasilkan aroma badan yang sangat  kuat. Kalau wangi takpelah. Tapi sebaliknya...hehe..

5. Faktor Genetik
Ni disebabkan kalenjar peluh terutama mereka yang sangat aktif

6. Masalah Penghadaman
Ini terjadi mereka yang kerap sembelit maka toksin terkumpul dalam badan. Percernaan pun tak lancar sebabkan segala toksin tak dikeluarkan dengan baik.


Tips Atasi Badan Berbau


1. Sabun Antiseptik

Guna sabun antiseptik untuk membunuh bakteria pada badan. Contoh sabun Dettol, Lifebouy dan sebagainya.

2. Deodorant atau pewangi
Memastikan bahagian ketiak atau bawah lengan kekal kering dan mengurangkan pembiakan bakteria di kawasan tersebut. Macam jenis deodorant ada jenis spray atau roll on.

Punca dan Cara Atasi Masalah Badan Berbau
Deodorant jenis spray


3. Mandi dengan kerap dan betul.
Cuaca di Malaysia tak menentu. Bila panas memang terasa bahangnya kan. Jadi mandilah sekerap sehari jika badan berpeluh terutama di rumah. 

4. Tukar pakaian dengan kerap
Jika badan kerap berpeluh lepas lakukan aktiviti lasak, bersukan atau gotong-royong pastika baju ditukar atau mandi dahulu,

5. Cukup atau cabut bulu ketiak
Kalau dah lebat tu pastikan ia dibersihkan dan dicukur. Sebab ia sebabkan terkumpulnya bakteria dengan peluh terkumpul di situ.

6. Jaga pemakanan
Kurangkanlah makanan berlemak, bersantan atau kari yang menyumbang kepada bau badan. Makan boleh tapi takdelah sekerap. Ia pun tak bagus untuk kesihatan dalaman. Silap-silap kolestrol tinggi pulak.

7. Boleh amalkan vitamin Shaklee Alfalfa Complex. Bantu untuk buang toksin dalam badan. 

Alfalfa Atasi Masalah Badan Berbau
Alfalfa Atasi Masalah Badan Berbau



Alfalfa atau nama saintifiknya Medicago Sativa bertindak sebagai:

  • Penyahtoksik - membantu menyahtoksik toksin yang tersimpan di dalam badan.
  • Pembersih Darah - mencuci dan membersihkan darah
  • Agen anti kulat  - klorofil yang terdapat di dalam alfalfa dapat membunuh bakteria di dalam badan dan bertindak sebagai deodoran semulajadi kepada badan.
  • Fiber - tinggi serat untuk membantu proses penghadaman dan menggalakan pelawasan yang baik.
  • Membantu menggalakkan fungsi kelenjar pituitari berfungsi dengan baik dan lancar


Testimoni Alfalfa Complex Untuk Masalah Bau Badan


Testimoni Alfalfa Atasi Masalah Badan Berbau
Bau badan suami dah hilang
(kredit supplementklinik.com)

Testimoni Alfalfa Atasi Masalah Badan Berbau
Tak perlu pakai deodorant lagi

Ok dah tahukan punca bau badan tu dari mana. Nanti bolehlah buat checklist sebab apa.hehe.. Dan tips untuk atasinya semoga dapat membantu masalah awak ye.


Berminat nak cuba Alfalfa Complex?

HUBUNGI KAMI

PUAN RAIHAN 017-2549388
ENCIK HAFIEZ 017-2549358

Shaklee ID 852419

ct_nusrat@yahoo.com
Free consultation for every purchase
LIKE Fanpage FB Babyqaireen Shoppe
FB: Raihan's Vita Shop 

PENGEDAR SAH SHAKLEE KLANG,PORT KLANG, PANDAMARAN, BUKIT TINGGI, BANDAR BOTANIC, SIJANGKANG,
JOHAN SETIA, KG JAWA, BANDAR PUTERI, BANDAR PUTERA, SG UDANG DAN SEKITARNYA


No comments :