Sunday, 27 May 2012

Vitamin Untuk Kanak-Kanak

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  



Perlu ke vitamin untuk anak2 ni??? Sejujurnya saya katakan, tidak perlu dengan syarat anak-anak tidak cerewet makan... Makan ikan, daging, telur, sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang dan hasil tenusu dengan lengkap seperti piramid makanan sesuai dengan keperluan hariannya dan betul cara penyediaannya...

Namun begitu, kebanyakkan kanak-kanak hari ni sangatlah memilih makanan... walaupun tidak semua begitu... Ada setengahnya hanya nak makan nasi + telur + kicap sahaja... Macam dalam iklan tv tu... anaknya hanya nak makan hotdog je... huhuhu... macam mana mereka nak dapat khasiat yang lain?

Di sinilah pentingnya pengambilan vitamin anak2... Kanak-kanak yang sedang membesar memerlukan zat dan nutrien yang penting dalam pertumbuhannya. Contohnya protein untuk tumbesaran, kalsium untuk membentuk tulang dan gigi yang kuat dan sihat, DHA untuk perkembangan otak dan mcm2 lagi...


Tahukah anda???

  • Dari kelahiran hingga umur 3 tahun, perkembangan otak amat peka terhadap pemakanan bayi dan 75% daripada kapasiti otaknya berlaku dalam tempoh yang genting ini.
  • Selepas umur dua tahun, pengambilan makanan berlemak seharusnya diambil dalam kuantiti sederhana rendah untuk mengelakkan penyakit jantung, kegemukan dan masalah kesihatan yang lain.
  • Pada umur lima tahun, 90% daripada perkembangan otak kanak-kanak telah lengkap.
  • Antara umur 11 dan 16 tahun, satu peningkatan yang besar dalam tumbesaran biasanya berlaku dengan peningkatan berat badan dan pertumbuhan otot yang ketara.

Berikut merupakan antara vitamin yang disyorkan untuk kanak-kanak...



Jangan salah anggap ye... Tidak semestinya perlu semua ini... Ia boleh diambil mengikut kesesuaian peringkat umur dan keperluan setiap anak... Iaitu:

  • Kanak-kanak bawah 1 tahun – SUSU IBU.
  • Kanak-kanak 1-3 tahun –  MEALSHAKE & OMEGAGUARD.
  • Kanak-kanak 4 tahun ke atas – MEALSHAKE/VITA-LEA FOR CHIDREN, OMEGAGUARD, CHEWABLE VITA-C.




Jom lihat apakah khasiat vitamin-vitamin berkenaan....

Meal Shakes

  • Minuman berperisa vanila yang lazat dan disukai anak-anak
  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting
  • Rendak lemak dan rendah glisemik
  • Sumber protein dan kalsium
  • Sesuai untuk hidangan sarapan pagi dan sebelum tidur
  • sesuai bukan sahaja untuk kanak-kanak tetatpi... Ibu menyusu yang mahu menguruskan badan, Ibu hamil yang mengalami alahan dan sukar untuk makan hidangan yang lengkap dan seimbang, Mereka yang mengalami masalah untuk menelan vitamin dalam bentuk pil dan Warga tua

Nota : Setiap bancuhan Shaklee Meal Shake memberikan satu pertiga daripada US RDA dengan 19 vitamin/ galian yang diperlukan bersama dengan protein, galian dan 3gm serat. Ia adalah pemakanan tambahan yang lengkap.
  
OmegaGuard


  • # Penting bagi perkembangan dan fungsi otak
  • # Meningkatkan sistem imunisasi
  • # Menapis segala virus dan bacteria daripada badan.
  • # Kanak-kanak yang mengambil Omega-3 sedari kecil dapat mengurangkan jangkitan pernafasan.
  
 Chewable Vita-C @ 100mg

Menguatkan Fungsi Imunisasi. Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara, tetapi ia tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C.
  • Membantu mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan
  • Membantu anda menjaga kesihatan gigi dan gusi serta struktur tulang. Ia sangat penting bagi gigi yang kuat dan gusi yang sihat
  • Meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging
  • Untuk kesihatan tulang, gigi, gusi serta juga struktur am tubuh badan

Vita-Lea® for Children Chewable
  • Menyediakan 19 vitamin dan mineral penting
  • Sumber kalsium untuk pembinaan tulang
  • Baik untuk kesihatan
  • Sumber harian tambahan bagi vitamin B
Antara testimoni-testimoni mereka yang memberikan anak mereka Vitamin.....

FB : Iffah Anuar

"Alhamdulillah... saya juga berikannya pada Faheem.. alhamdulillah, travel from Sgr - Cherating- Tgn - Melaka - Sgr...  ke ladang ayah, berpanas hujan..main lumpur..Faheem tidak demam/selesema/muntah2 spt sepupu yg lain.. Alhamdulillah...

Sy juge dah tidak bermusuh dengan matahari :) kalo dulu x boleh kne matahari migrain+rashes..+ demam + sakit2 sendi smp x boleh bgn..syukur.. setelah 1 Yr+ tekun amalkan shaklee"

FB : Beeha Yunos
"Since saya bg anak saya meashakes+omega, mmg dia jarang selsema (kalau tak sebulan sekali sure g pakar kanak2) dan susu mmg abis aje..dan makan pon selera..alhamdulillah..sayur sume makan, dah tak de masalah tak nak makan..and kalau demam atau selsema, 2 hari dah baik..alhamdulillah..akhirnya saya temui supplement yg serasi utk anak saya :)

FB : Rafaliah
" Irfan salah satu contohnya..dulu every mth demam, batuk n selsema pastu siap kena asthma attack. AlhamduLILLAH skang ni sgt better..:-) " 

FB : Azra Balqis Irdina
"bagus jugak mealshake nie ye..ank sy dlu x mo mkn..ble nk bg mkn msti nyorok blakang pintu..skrg lepas sy bg die mealshake..mkn mcm x ingt dunia..ble x bg mkn msti mrh..skrg sayur2 pon die mkn..dlu die paling benci kt sayur..gembira hati sy tgk die da berselera..pipi pon da berisi.." 

Credit : Thanks to Kak Alin @ MommaMia






Untuk pertanyaan atau konsultansi percuma boleh hubungi saya melalui:
FB:Raihan's Shaklee
Sms/call:017-2549388
Email:ct_nusrat@yahoo.com

TIPS ELAK BAYI TERSEDAK SUSU

Akhir-akhir ini kerap kedengaran kes menyayat hati tentang bayi tersedak susu. Jangan ambil mudah, takut menyesal di kemudian hari. Jom baca lebih lanjut tips elak bayi teersedak susu (terutamanya bayi kecil/ baru lahir)

Sebab-sebab bayi tersedak susu
#Apabila seorang bayi tertidur semasa sedang menghisap botol susu, susu itu akan terus mengalir membuatkan bayi tersedak dan susu akan terus masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru mereka.
#lubang puting botol yang terlalu besar juga boleh menyebabkan susu akan terus mengalir tanpa henti ketika bayi tertidur.
#Tabiat ibu bapa meletakkan bantal atau kain untuk menyokong botol susu dan meninggalkan bayi keseorangan
Kedudukan bayi semasa minum susu yang salah

Cara yang Betul memberi minum susu kepada bayi:
#Ketika menyusu tidak kira susu botol atau susu badan, pastikan kedudukan kepala bayi lebih tinggi daripada dada dan perutnya. #Botol susu pula mesti dipegang dalam kedudukan tidak lebih 45 hingga 60 darjah supaya air susu tidak tersekat pada tekak dan menyebabkan bayi lemas.
#Pastikan juga lubang puting botol tidak terlalu besar bagi mengelakkan angin masuk ke dalam perut bayi (Belilah mengikut kesesuaian umur anak).
#Sekiranya menyusu badan, pastikan kawasan puting masuk sepenuhnya ke dalam mulut bayi.
#Elakkan memberi susu dengan meletakkan bayi di atas lantai, sebaiknya pangku bayi seperti mana teknik menyusu badan.
#Selepas menyusu, sendawakan bayi untuk mengeluarkan angin dan mengelak bayi muntah ketika tidur.



Saturday, 26 May 2012

15 KESALAHAN IBU BAPA DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK

1. Kurang berdoa
Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah Saidul (penghulu) Istighfar Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3 : 8-9)Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3 : 38)Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)
Kurang berdoa semasa membesarkan anak. Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 :128)Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 :74)Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.


2. Banyak menakutkan anak
Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti : menakutkan anak-anak dengan sekolah,menakutkan dengan tempat gelap, menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau,menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur


3. Tidak tegas dalam mendidik anak-anak
tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak, terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.


4. Menegur anak secara negatif
mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah).membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.


5. Memberi didikan tidak seimbang
didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual) ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani


6. Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak 
sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. :
Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra’ bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra’ : “Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka.” Rasulullah melihat kepada Aqra’ kemudian berkata : “Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi.”-(Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)


7. Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas
Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi di hadapan anak-anak.


8. Susunan rumahtangga yang tidak kemas. 
Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh.


9. Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti 
memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi.


10. Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak. 
Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah.


11. Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti 
para ulama’ dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam.


12. Bertengkar di depan anak-anak. 
Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya.


13. Membenarkan orang yang tidak elok sahsiahnya masuk ke dalam rumah kita
baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar.


14. Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video. 
Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak.


15. Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak. 
Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam.






credit:alissa-lisa.blogspot.com

5 PERANAN SUAMI DALAM PENYUSUAN SUSU IBU

Alhamdulillah saya beruntung dapat suami yg menyokong sepenuhnya penyusuan susu ibu ni. Beliau sanggup mengeluarkan belanja utk beli peralatan pam dan aksesori lain utk persediaan sebelum bersalin lagi. Thanks my dear huby...S






Suami adalah orang yang paling penting dalam menyokong isteri untuk menjayakan penyusuan susu ibu. Terutamanya ketika isteri baru lepas bersalin dan masih dalam pantang.


Apa yang boleh suami lakukan?
1- Sokongan moral - suami perlu memberi galakan kepada isteri untuk memberi susu ibu sejak daripada awal isteri hamil dan selepas bersalin. Sokongan daripada suami sangat-sangat diharapkan oleh isteri. Suami boleh sama-sama menimba ilmu tentang penyusuan susu ibu, sekurang-kurangnya tahu serba sedikit kepentingan dan kelebihan susu ibu.

2. Sokongan dari segi emosi - Apabila selepas bersalin dan di awal penyusuan, pelbagai masalah yang isteri hadapi dalam menyesuaikan diri dengan dunia susu ibu. Permulaan susu ibu yang sedikit (kolostrum) selalu menjadi tekanan kepada isteri kerana menganggap tidak cukup susu. Tambahan pula jika keluarga menekan supaya bayi diberikan susu formula. Suami perlu menyokong isteri dan bersama-sama berazam memberikan yang terbaik untuk bayi.

Kadang-kadang pelbagai masalah lain juga berlaku seperti bengkak susu, puting melecet, bayi meragam dll.. Maka suami perlu memberi sokongan supaya isteri terus tabah dan bersabar.

3- Membantu hal rumah tangga - Suami perlu membantu isteri dalam urusan rumah tangga terutamanya ketika isteri baru lepas bersalin dan sedang menyesuaikan diri dalam dunia penyusuan. Biarlah isteri rehat seketika dan fokus kepada bayi dan penyusuan.

4- Bersama-sama berjaga malam - Di awal kelahiran, bayi kadang kala sering berjaga malam, atau kerap bangun malam untuk menyusu. Para suami sokong lah isteri dengan bersama-sama bangun malam walaupun sekadar menemani isteri menyusukan bayi. Atau jika bayi kerap berjaga malam sehingga pagi, ambil la giliran untuk menjaga bayi dan biarkan isteri tidur dan rehat seketika.

5- Sokongan kewangan - Bantulah isteri untuk bersama-sama membeli peralatan penyusuan terutamanya jika isteri bekerja seperti pam susu, warmer, botol susu dan sebagainya. Jangan biarkan isteri keseorangan menampung ke semua keperluan penyusuan. Banyangkan jika isteri tidak menyusukan bayi, berapa banyak wang yang perlu suami keluarkan setiap bulan untuk susu formula yang jauh lebih mahal.

Banyak lagi peranan suami untuk menyokong isteri dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Pendek kata, susah payah dan dugaan dalam dunia susu ibu diharungi bersama-sama isteri. Kerana ibu dan ayah bertanggungjawab untuk memberikan yang terbaik untuk anak. Pastinya susu ibu pilihan yang terbaik untuk bayi!!








Thursday, 24 May 2012

Cara menyimpan susu perahan

Credit to kak Nadiah.


Soalan2 kat bawah ni soalan yg biasa ditanya ibu2 yg baru nak mengenal info ttg penyusuan..

Soalan 1:
Berapa lama susu saya boleh bertahan:-
a) Suhu Bilik
b) Peti Ais (Satu Pintu)
c) Peti Ais Bawah ( 2 Pintu)
d) Peti Ais Atas ( 2 Pintu)
e) Deep Freezer

Jawapan :
Lama mana bertahannya susu ibu bergantung kepada suhu peti ais, cuaca di Malaysia dan juga kekerapan kita membuka tutup peti ais...banyak pendapat mengenai soal berapa lama susu boleh bertahan ini, jadi jawapan ummi ini telah ummi sesuaikan dengan suhu di Malaysia dan juga base pd kekerapan kita membuka tutup pintu ais dan juga pengalaman ummi sendiri (setelah dibuat experiment n error berkali2)...so inilah jawapan ummi yang ummi rasakan paling sesuai :-

a) suhu bilik - bertahan selama 4 jam atau paling lama 5 jam sahaja (ummi dah buat experimen pun sbb ummi expressing pumping...
b) Peti Ais (1 pintu) - bertahan paling lama adalah 2 minggu sahaja...kerana suhu bg peti ais satu pintu tidak sama dengan yg 2 pintu..Ini kerana peti ais 2 pintu jika di buka pintu bwh, susu di bhg atas tidak berubah sedangkan peti ais satu pintu merangkumi kedua2 bhg sekaligus...
c) Peti Ais Bawah (2 Pintu)- bertahan paling lama 72 jam tetapi ummi lebih suka amalkan 48 jam sahaja.
d) Peti Ais Atas ( 2 Pintu) - bertahan paling lama 3-6 bulan (bergantung kepada kekerapan membuka pintunya...semakin kerap semakin kurang jangka hayatnya..ummi ambil 3 bulan sahaja...
e) Deep Freezer - bertahan paling lama 6-12 bulan (lamakan...subhanallah)...juga bergantung kepada kekerapan pintunya di buka...* setiap kali peti ais dibuka suhu akan berubah..

Dan just tambahan, susu dari freezer yang telah di cairkan (thawed)...hendaklah digunakan dalam tempoh 24 jam dari ianya cair sepenuhnya...dan apa yg ummi paparkan di atas hanyalah sebagai panduan sahaja...apapun sekiranya susu kalian masih tidak berbau dan tidak berubah rasa(kita lbh tau dah basi ke belum)...so, walaupun sudah terlebih tarikh ianya masih selamat digunakan, insya allah...Dan harus juga ummi ingatkan bahawa susu yg di simpan di bahagian dalam peti ais lbh better dr yang di simpan di tepi pintu peti ais...

Soalan Kedua :-
Berapa lama susu yang telah di panaskan boleh di gunakan?

Jawapan :-
Ummi lebih suka bahagikan kepada 2 keadaan :
a) Susu fresh (susu yg di sejukkan di bahagian bawah) - (selepas di panaskan) jika baby dah minum, bertahan selama 1-2 jam dan jika baby tak minum lagi, bertahan 3-4 jam..
b) Susu beku (Thawed) - (selepas di panaskan) - bertahan sejam sahaja dan sekiranya tidak habis perlu dibuang...

Susu yang telah diminum baby tidak boleh di gunakan semula kerana air liur/siliva baby juga ada bacteria dan enzyme...dan mengapa susu beku bertahan sekejap berbanding susu fresh...kerana proses pembekuan tuh sebenarnyer mengubah/memusnahkan beberapa komponen dlm susu...

Soalan ketiga:-
Bagaimana cara terbaik untuk panaskan susu ibu?

Jawapan :-
Sebenarnya the best way adalah dengan merendam botol susu ke dalam air suam selama 2 atau 3 kali sehingga suhunya menyamai suhu badan..dan sekiranya ingin memudahkan kerja boleh juga di panaskan menggunakan warmer...dan harus ummi ingatkan JANGAN panaskan susu dengan merebus susu dengan air yg menggelegak,menggunakan microwave dan melebihi suhu 70 degree celcius...ini akan merosakkan khasiat yang terdapat dalam susu tersebut...

Soalan ke empat :
Boleh kah saya mencampur2kan susu jam 2 ptg dengan 6 ptg??

Jawapan :-
Sebenarnya ummi tidak berapa advise untuk susu di campur2kan...tetapi sbg panduan kerana kuantiti pengepaman adakalanya tidak sama...kdg2 sedikit2 dan adakalanya banyak...so, jawapan ummi ialah BOLEH...syaratnya susu2 yg di campurkan itu hendaklah dalam tempoh 24 jam sahaja (maksudnya masa perahan tarikh yg sama-24jam)..dan syarat kedua susu yg baru di perah hendaklah di sejukkan terlebih dahulu dalam bekas lain sekitar 2-3 jam...apabila suhu kedua2 susu yg ingin di campurkan tersebut telah sama...baru lah boleh di campurkan kedua2nya...

Soalan kelima :-
Bolehkah susu yg saya baru perah, kemudian saya berikan anak saya minum...tetapi tidak habis...bolehkah saya simpan bakinya di dalam peti ais dan saya panaskan semula untuk di gunakan???

Jawapan :-
Actually ummi tidak begitu menggalakkannya tetapi base pd experience ummi sendiri..BOLEH...syaratnya begini...(untuk mudahkan kefahaman ummi bg contoh ye)..kita pam dapat sekitar 4 oz...asingkan 2 oz untuk anak minum dan 2 oz standy(kalau tak cukup)...so, susu yg belum di minum ini masih boleh di sejukkan dan di panaskan semula untuk di gunakan...dan bg yg telah di minum..ummi tak galakkan...sbb campuran air liur baby turut mengandungi bakteria dan enzyme...so, kita lbh tau banyak mana anak kita perlukan...asingkan siap2 ok...

Wednesday, 23 May 2012

Vitamin utk Mengandung penting utk Kesihatan Bayi

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 




" Saya taknak makan vitamin masa mengandung takut baby gemuk la" kata Sue pada kawan sepejabatnya Asmi.

" Bukan bagus ke kalau baby membesar dan sihat?" tanya Asmi.

" Memang bagus tapi Sue tak nak kena operate" balas Sue.

Masa yang ditunggu makin hampir...namun tanpa di duga, Sue terpaksa melahirkan anaknya secara pembedahan kerana komplikasi yang dihadapinya. Paling menyayat hati suami dan ibu bapa Sue ialah anak yang dilahirkan cukup bulan itu hanyalah 1.7kg dan terlalu kecil. Doktor kata bayi Sue tak mendapat cukup khasiat sepanjang dalam kandungan. Waktu itu Sue rasa menyesal kerana tak menjaga pemakanan dan mengamalkan vitamin yang disarankan Doktor.

Doktor meminta bayi Sue dimasukkan dalam incubator dan dipantau selama beberapa hari.

*************************************************************************

Pernah mendengar kisah sebegini? Ini adalah kisah benar . Pengalaman kisah ini mengajar saya bahawa, kelahiran anak itu sudah tertulis sama ada ia lahir normal atau pembedahan. Namun sebagai ibu, kita seharusnya cuba beri dan bekalkan yang terbaik buat si manja.

Doktor menggalakkan ibu mengandung mengamalkan vitamin yang membantu memastikan ibu dan anak mempunyai bekalan darah yang mencukupi, saranan pengambilan kalsium untuk sel darah, saraf dan tulang bayi, vitamin B dan vitamin C untuk imunisasi tubuh.

Bukan itu sahaja, pembentukan otak anak terbentuk dari seawal bayi dalam kandungan. Pengambilan makanan yang berkhasiat membantu otak anak kaya dengan DHA dan segala keperluan pembesaran.


Apa yang bagus diamalkan semasa mengandung?


Multivitamin , B complex, Vitamin C serta Kalsium bagus diamalkan sebaik sahaja mengetahui si ibu itu mengandung. Vitamin ini boleh diteruskan pengambilannya sehingga berpantang dan untuk menjayakan penyusuan.*



Mengandung adalah satu jangka masa yang singkat...bayi membesar dalam rahim ibu dan si ibu itu dapat menikmati sentuhan unik bayi sepanjang dalam kandungan. Tak salah kita usaha untuk berikan si manja seawal usia mereka dalam kandungan dengan menjaga kesihatan dan pengambilan makanan yang seimbang. Normal atau pembedahan, aturan yang terbaik dari Al Khaliq.

Apa kata mereka?




Antara testi2 menarik lg di bawah sharing daripada grup fb Shaklee GBS(grup ekslusif khusus utk customer kami geng Euphoria)


Siti Liyana Mohamad Yusuff
saya skang guna set preg..rasa bertenaga..masih menyusu badan..baru ni p cameron highland..jaln2..naik2 tangga..kan berbukit sikit..mak pn ikut..mak ckp kuat tgk..

Dayana Batrisya 
Saya pun lg2 ostematrix lain btl kesannya bgn pg x liat b4 this kalau brg atas toto i punya punggung sakit mcm x leh angkat bila amik oste tu x dak pun rasa gtuh shaklee mmg best amik la x rugi pun i amik pil kalsium er klinik swasta x sama kesan nya oste jg yg best

Umi Adawiyah
i amik oste + b.cmplex..n0w tgh buat cdangan nak amik vit.c lak..hihi mmg best guna oste ne kn m0mies?bdn mmg btenaga..but dh habis la 

Dayana Batrisya 
Ada kwn kata my skin much better than masa sblm mengandung dulu.dulu adalah jerawat2 skit ni ok skit pas tu i punya hidung sometimes ada cecair jernih tau tp x la byk ni dah ok plak tp yg pasti mum i puji skin cantik kit i pun pasan gak i punya badan cerah than before ingatkan lg gelap masa2 ngandung nisbb ramai yg mcm tu kat celah2 ni kan biasa org ngandung ada yg gelap kan.tp esp is my peberet mm i pun suka antibodi pun ok even kst ofis org bersin batuk suma tu u know la tempat tertutup sng jangkit tp so far ok

Eyna Sediey 
sy ambil full set eu four pack + esp....sbb dulu cr supliment just nak naikkan HB yg low giler...8.5 je mse 5 bln preggy....lpas ambil shaklee ni HB pn da normal bdan pn rse sihat je...semua org ckp "ko ni na....boyot2 pn rjin lg wat kek n kuih"...ngeeee....antibodi pun kuat...suami n ank sy demam + batuk..alhamdulilah sy x berjangkit pun...risau jga mula2....yg bonusnya sy bru prasan yg rmbut da x gugur sgt...time sikat je ade 2-3 hlai yg gugur...klu x sblm ni ni tdo pun pnuh kt bntal rmbut....2 yg pling sy suka...hehhehehe

Dayana Batrisya
I br 4 months tp x rasa malas n lembik mum pun ska tgk x da la mengada2 sgt x leh wat itu la ini lah kdg2 ada yg mcm tu kan x leh bau perfume n x leh masak la mcm2 ceh bangga la plak hehehe i cuma share je tp itu la kenyataannya tp munhkin kesan berbeza ikut individu setakat ni saya boleh kt produk ni mmg tip top.u jgn risau amik trial je dulu

Ctm Shaari
ESP saya baru minum sekali sejak dapat barang 28 Mac ritu.. ubat doktor mmg sy takmakan lgsg.. makan shaklee ni je.. nk tengok HB ok ke tak bila check up nanti. ostematrix saya mkn 4 biji sekali makan (malam).. so far lawas pembuangan.. yang lain2 saya update lagi

Umi Adawiyah ctm 
btl tu..i memg ada smbelit..pas mkn oste,tuptap lancar je mbuang..tu yg best..kalo b4 ne,memg mbuang brdarah je..
dulu mase tgh sarat ngandung,i amik esp je..memg btenaga..


Nur Na 
pengalaman saya, adalah perbezaan masa ngandung anak pertama dan anak kedua. anak pertama saya blm kenal shaklee. hanya mkn vitamin kkia bagi saja. badan mmg sentiasa rasa lemah, nak drive ke sekolah pun dah x boleh start masuk 7 bulan, balik sek je mesti baring atau tidur saja, nak bangun pagi rasa berat je badan, selalu krem kaki. anak kedua saya consume shaklee, alhamdulillah sentiasa bertenaga, nak2 lak dah ada sorg anak utk diuruskan, bgn pagi rasa ringan je badan, dah takde langsung gejala krem kaki, rasa happy walau byk masalah rumahtangga dan kerjaya. alhamdulillah syukur, mmg sgt byk perbezaannya. saya terus consume shaklee ms dlm pantang hingga sekarang. alfalfa membantu masalah resdung saya.
lagi 1 saya nak share, esp sgt best la.. selain beri tenaga, ia juga baik utk kulit ibu dan baby.. mcm saya, mmg jelas kulit saya x berminyak, jerawat xde, cuma parut jela takleh hlg kat muka, pastu saya xde gatal2 kat celah peha mcm masa anak sulung.. pastu anak kedua saya lahir dgn kulit putih bersih.. sgt2 bersih la, xde ngelupas ke pape.. sampaai skrg ramai geram dgn kulit dia.. dah la debab..




Berminat untuk mendapatkan vitamin ini?


Untuk pertanyaan atau konsultansi percuma boleh hubungi saya melalui:
FB:Raihan's Shaklee
Sms/call:017-2549388
Email:ct_nusrat@yahoo.com

Sunday, 20 May 2012

Vitamin Untuk Menyusu Pilihan Ibu2

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



Soal selidik sharing dari grup fb ekslusif utk customer Euphoria..credit to Dilla Jalil..



Pertanyaan :
ibu menyusu..nak tanya, mana yang best?
1) Alfalfa
2) ESP
3) Ostematrix

klik pada gambar untuk gambaran lebih jelas



Macam2 jawapan yek? Kalau di suruh pilih..mama mmg blur..sbb bagi mama, semua tu penting! Sebab apa?

Alfalfa : Raja segala tumbuhan. boleh kurangkan rasa gatal2 sebab resdung, eczema, allergy  melawaskan perut, As a galactagouge (meransang dan menambah pengeluaran susu ibu ) dan yang paling best merawat masalah keputihan pada wanita. Sifatnya yang mengandungi phytoestrogens juga menyebabkan alfalfa berfungsi seperti kacip Fatimah, so sangatlah membantu dalam "hubungan" suami isteri..pastu kita rasa macam anak dara tau!awwwwww.. tu yang nak "mengikat" suami tu..hehee.

Lagi cerita Alfalfa, DI SINI

*****************************************************

ESP Ada apa dengan ESP?? dan kenapa pula ibu menyusu perlu ambil ESP?? Komposisi vitamin utama dalam susuibu ialah protien. Protien adalah makanan sel. Sel tak kenal nasi lemak, air soya atau tempe tetapi sel hanya perlukan protien iaitu khasiat dari makanan yang diambil. Protien berfungsi mengekalkan pertumbuhan normal dan pemeliharaan tisu. Mengawal atur keseimbangan bendalir dalam badan. Pembinaan hormon, enzim dan antibodi memerlukan protien. Selain itu protien dikatakan membantu mengawal keseimbangan asid bes untuk mengangkut nutrien dan sumber tenaga.

Protien sangat sensitif. Ianya wujud pada suhu badan kita dan mudah terhapus pada suhu yang tinggi. So apabila kita memasak sumber protien seperti ikan goreng pada suhu yang tinggi, hakikatnya banyak protien yang telah musnah semasa proses memasak itu sendiri.

Lagi cerita ESP, DI SINI

*****************************************************

Ostematrix : Apakah kebaikannya? Dalam susuibu, antara kompisis vitamin yang tinggi ialah kalsium. Kalsium penting untuk bina darah, bina tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu yang menyusu, pengambilan kalsium tidak boleh dipandang remeh. Bagi ibu2 yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susuibu akan diserap dari yang sedia dalam tubuh ibu.

Jika perkara ini berlarutan dan si ibu tidak menggantikan semula kalsium ini maka si ibu tadi akan mengalami risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua.

Sebab itu pengambilan sumber kalsium tidak boleh dipandang ringan sama sekali.


Lagi cerita Ostematrix, DI SINI

******************************************************
So yang mana satu pilihan anda?? ^_^

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda juga akan diberi tips dan cara pengambilan vitamin yang betul setelah membuat pembelian.





* Testimoni ini adalah pengalaman customer dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.





HUBUNGI


 SITI NUSRAT RAIHAN IDRIS
 
 Shaklee ID 852419
 ct_nusrat@yahoo.com / 017-2549388
 Free consultation for every purchase
♥LIKE Fanpage FB Babyqaireen Shoppe
♥FB: Raihan's Vita Shop 

COD(Cash On Delivery)/Self Pick up area Port Klang,Klang,Bukit Tinggi,Jalan kebun dan meluaskan jaringan area Teluk Panglima Garang

Saturday, 19 May 2012

Berat TURUN 3kg dengan LECITHIN

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Ramai ibu menyusu yang mengalami masalah berat badan setelah melahirkan bayi. Namun begitu tidak semua product pelangsingan sesuai diambil oleh ibu menyusu kerana dikhuatiri memberi kesan kepada bayi. Almaklumlah kerana apa yang ibu ambil akan disalurkan kepada bayi.
Shaklee Lecithin adalah satu product yang menjadi pujaan ramai ibu menyusu kerana ianya selamat untuk diambil malah mampu membantu dalam penurunan berat badan.

Ini adalah testimoni daripada Puan Wahidah yang berjaya menurunkan berat badannya.




Testimoni Pn Wahidah :
“Nak share kat sini, hampir sebulan makan lecithin yg sy beli ngn tuty tempoh ari telah menampakkan hasil. Dalam diam poket besar di perut terhasil semasa mengandungkan husna telah semakin kecil. Dan berat badan turun 3kg. Sebelum ni nak turun 1kg pun susah sgt2..Thanks lecithin”

Tahniah !!!

Pn Wahidah mengambil Lecithin bersama-sama set G (ASAHE) untuk masalah resdung yang mengandungi B-complex, Vitamin C dan alfalfa. Pengambilan lecithin memerlukan pasangan idealnya, alfalfa ataupun herb-lax.




TESTIMONI DARI GENG SHAKLEE GBS YG LAIN



Semlm tiba2 jiran dtg umah, ingatkan kenapa rupanya tanya makan apa blh kurus? Bila tanya mcm mana tau akak kurus? Dia kata nampak akak pakai baju kebaya. Tapi mmg pun baju kebaya tu tahun 2005 punya masa tu anak dara tp skrg dah anak 2 tak sangka muat balik. Ni semua penangan LECITHIN! Mmg terbaek......
Pastikan anda mengikut saranan pemakanan yang disediakan serta pengambilan air kosong yang mencukupi untuk kesan yang lebih efektif.

Jika anda tidak mendapat kesan yang diingini, sila periksa faktor-faktor di bawah:
  1. Adakah pengambilan air kosong anda mencukupi setara dengan keperluan berat badan?
  2. Adakah anda melakukan proses detox sebelum memulakan sesuatu diet?
  3. Adakah anda menjaga pemakanan anda kerana supplement bukan UBAT KURUS.
Dengan cara dan motivasi yang kuat, anda juga boleh kurus.






Untuk pertanyaan atau konsultansi percuma boleh hubungi saya melalui:
FB:Raihan's Shaklee
Sms/call:017-2549388
Email:ct_nusrat@yahoo.com